onsdag 23 januari 2019

Den gode, den onde , den fule.

Clint Eastwood var här före oss! Vi missade filminspelningen med 55 år :-(
Vi har besökt Los Albaricoques  en liten by i Naturreservatet Gabo de Gata-Nijar, här spelade man in Dollar trilogin med Clintan. Se längre ner vilka spår vi hittade nu 55 år senare.

Cornelia kämpar på med dressyren av våra hundar, godis är gott så Phi sitter gärna "fint" för en godisbit.

Vår parabol fungerar ju inte här i södern för att ta in Svenska kanaler så vi får använda en annan lösning, jag fick montera ner TV:n för att se om vi hade en HDMI anslutning på TV:n och det var där, i väg till kinesen inne i Balerma och  där hittade jag en HDMI kabel, plugga i kabeln och montera tillbaka tv:n. Lite tokigt är det att man måste montera ner hela TV:n för att ansluta en kabel.

Resultatet blev kanon, nu kan vi se vad vi vill via min laptop och internetanslutning.

Den 15:e januari packade vi ihop vårt nya tält och lämnade campingen i Balerma, Cornelia har fått besvärande magsmärtor och vi har bokat en tid hos läkaren i Almerimar som pratar både Tyska och Engelska. "Sparrisen" nedan växer utanför receptionen.

Läkaren kunde inte göra så mycket mer än att skicka i väg oss till sjukhuset i Alemeria, så in i Rullebo och iväg, väl där blev Cornelia inlagd. Cornelia fick bästa sviten medans jag och hundarna fick kampera på parkeringen utanför.

I sviten ingick egen toalett med dusch, även jag passade på att nyttja den :-)

Efter en natt på sjukhuset mådde Cornelia mycket bättre men de ville ta några provet till och då passade jag på att vandra längs med  strandpromenaden i Almeria.

I Almeria är strandpromenaden lång, drygt 3 km, många äldre fina byggnader kantar promenaden och på andra sida en bred och ganska fin strand. Fram och tillbaka plus lite mer bort till sjukhuset blev nog cirka 8 km, riktigt bra då jag har utmanat en vän att under detta året snitta 13.000 steg per dag.

Lunchen blev lite rester i husbilen, pasta med köttbullar gjorda på kyckling och kalkon plus lite sallad, undrar vad Cornelia fick för lunch på sjukhuset? Vid 15.00 blev hon utskriven igen, trött men inga allvarliga fel.

Vi tog en kortare promenad i kvarteren runt sjukhuset innan vi körde vidare, vi hittade en liten park med dessa träd med fantastiska blommor.

Något bra tips på vad det är för ett träd?

Tills vi är säkra på att Cornelia är helt frisk och 100% pigg igen stannar vi i närheten av Almeria.
Vi hittade en ganska nyetablerad ställplats utanför Los Albaricoques och här stannar vi några nätter.

Cornelias mamma Anni älskar blommor och för hennes skull måste vi ju ha med en bild på mandelträden som redan har börjat blomma.

Vi promenerar in till byn för att leta efter spåren av filminspelningarna, på olika ställen i byn hittar vi skyltar med bilder från de olika filmerna som vi kan jämföra med verkligheten.

Se gatuskylten, Clintan har fått ge namn till denna väg.

Det märks att det har gått 55 år sedan den första filmen "För en handfull dollar" spelades in här, nya hus har byggts och vägar har flyttats men med lite fantasi så ser man likheter.

Byn är ganska liten med cirka 250 invånare och dess storhetstid är nog förbi, dock finns här både kyrka och skola samt ett hotell med en mindre restaurang.

Vi hittade även en liten affär som för dagen var stängd, affären är grinden till höger på bilden.

Efter vår rundvandring med filmtema fick det bli en stund framför TV:n och en film i husbilen, lite dricka med tilltugg dukades fram, döm om vår förvåning när vi upptäckte att popcornen smakade sött, tydligen är det standard här i Spanien så skall vi ha salta popcorn får vi nog poppa själv.

En utflykt till havet är aldrig fel, vi tog Rullebo och körde till den lilla byn San José som från början är en liten fiskeby men numera är i det närmaste en turistfälla Byn ligger i en liten vik med en ovanligt fin strand.

Mer blommor till mamma Anni, denna fina bougainvillea hittade Cornelia i en av de små gatorna

Mitt i byn finns en stor gratis parkering där även husbilar får stå, så det är ganska många övervintrare som håller till här (gratis är gott)

Cirka en mil norrut längs med kusten hittar vi den lilla byn La Isleta, en underbar liten by.

Här finns möjlighet att parkera precis på kanten till havet, tyvärr får man ej stå här med husbil över natten

Här hittade vi en liten restaurang vid strandkanten så vi passade på att äta lunch här

Denna utsikt hade vi från bordet, vi beställde Tortillas med tonfisk respektive sparris. Det var riktigt gott och så fick vi lära oss att i Spanien är Tortillas fylld omelett :-)

Stranden ligger mitt i byn.

En dryg vecka till så är januari slut och vi kan börja skriva februari 2019, vi räknar med att stanna kvar i dessa delar av Spanien även under februari, sedan får vi se var vi tar vägen.

Vi tackar för att ni läser vår blogg, skriv gärna en kommentar nedan om ni har lust.

Hälsar Cornelia och Staffan.