lördag 17 mars 2018

Tionde etappen

2018-02-17 - 2018-03-17

Tiden går fort när man har roligt, en hel månad sedan jag senast skrev här i bloggen.
Vi har hunnit med en hel del kul och vi har samlat lite här nedan.

Dan och Ragnhild från Carthago Owners Sweden kom till El Rico, lite öl tilltugg blev det.

Efter en runda ner om Sahara är vi tillbaka i Islantilla vår lilla favorit, öl och tappas till lunch med Atlanten utanför.

Både vi och hundarna älskar stranden här.

Efter många mil på dåliga Spanska vägar havererade luftfjädringen på höger fram, först gick den helt i botten för att sedan stanna i toppen, ingen ordning alls. Efter att ha krupit runt under bilen och samtal till Goldschmitt hittade vi felet. Länken till lägesgivaren hade gått mitt av. Standard kulleder och M6 i mellan, var hittar vi det här i närheten av campingen? Efter lite snack med receptionen kom vi fram till att det bästa var att få dit en mekaniker som de rekommenderade, han skulle komma efter lunch.

Efter lunch (cirka 19.00) kom mekanikern tillsammans med sin pappa, inga problem det fixar jag i morgon sa han. Dagen efter kom han med nya prylar som han monterade, klart och färdigt för 50 €, helt ok tyckte vi :-)

Solen skiner och vi har storstädning efter att vi var i väg och handlade oss en dammsugare.

Vädret har blivit sämre men än kan man sitta ute och dricka en pilsner.

Nu är prognosen regn i minst en vecka, vi ser det komma och bestämmer oss för att köra öster ut mot Murcia i morgon.

Hela natten vräkte regnet ner och när vi skulle köra sjönk hjulen ner i gräset.

Trotts antislirmattor från Biltema hade vi ingen möjlighet att komma loss vi bara sjönk djupare ner i gräset.

Även bakhjulen sjönk, vi kom varken fram eller tillbaka, i väg till receptionen som anropade en traktor, inga problem, fem minuter senare var vi på väg.

Regn och åter regn, 70 mil och 2 dygn senare lättar regnet.

Vi stannar på ställplatsen i Archena som är gratis med både tömning och vatten.

Efter en natt i Archena kör vi vidare till Los Baños de Fortuna som är en mindre kurort med varma källor, byn präglas av det stora hotellet Victoria.

Men där finns även två campingar, denna kan vi varmt rekommendera, billig och bra, inte trångt. Vi stannade två nätter.

Orten är även känd för Camping Fuente som har en stor badanläggning där vattnet kommer från de heta källorna, här bodde vi 2 nätter sedan fick vi nog otroligt trångt och inte så fräscht som vi hade förväntat oss.

Cornelia är fantastisk på att hitta lite udda och roliga campingar denna ligger strax utanför El Pinos och heter Camping El Tranquilo, drivs av ett Engelskt par och öppnade under 2017.

Innanför grinden möts vi av denna skyllt, titta under pilen, barn ej tillåtna på denna camping men våra hundar gick bra.

Nybyggt servicehus med fina duschar och toaletter, som ni ser var det inte så många gäster där.

Tyvärr lite för kalt för ett dopp. Efter två nätter var sugna på lite lyx och körde vidare för att hitta en lyxig camping.

Vi hamnade på Marjal Costa Blanca Camping & Resort, en stor camping och här finns allt.

Speciellt rum för hundvård, vi passade på att fixa till de små djuren, här har Liv blivit duschad och tvättad.

Ser lite eländig ut innan hon har torkat.

Efter fön blir det bättre.

Peter och Ing-Britt dök upp på Campingen och inviger oss i det för husbilsägare oundvikliga Boulespelet.

Trotts mycket regn och dåligt väder i större delen av Spanien har vi klarat oss bra här och har haft hyfsat bra väder, vi har varit här en dryg vecka nu och stannar ytterliggare några dagar innan vi drar vidare norr ut mot Valencia.

Vi har nu varit ute i cirka 12 veckor och vi trivs fantastiskt bra, om 6 veckor skall vi vara tillbaka i Sverige så snart är det dags att börja hemresan.